Recept smörgåstårta.



Blev helt underbart god och gick åt snabbare än kvickt.

Nu gick jag inte efter nått recept när jag gjorde den utan gick på känsla, så jag skriver nedan ett ungefärligt recept på hur ja gjorde, jag gjorde även min på en plåt i brist av bricka men bricka i samma storlek funkar lika bra och vill du göra minde så halvera bara receptet.

Fyllning (röra)
ca 2 paket långfranska
10 dl cream fraiche
½ dl majonäs
ca 400-500 g räkröra (skagenröra)
lite salt och peppar efter smak

topping (lite smaksak)
½ gurka
3 st tomter
1 citron
5-6 kokta ägg
500g räkor i lake (eller färska)
800 g kallrökt lax
1 citron
dillkvistar

Rör ihop fyllningen, bara att blanda ihop allt och häll i lite salt och peppar till du känner dig nöjd med smaken. Skär bort kanterna på brödet och lägg ut över plåten (brickan). Varva sedan bröd och fyllning höjd kan du välja själv men för denna fyllning och storlek så räcker den inte till mer än ca 3 stycken på höjden.
Skiva sedan gurka, tomat och citron (citronen delas på mitten eller i 4 bitar), dela äggen i 4. Varva sedan så som du vill ha det. I detta fallet varvade jag ytterst tomat och ägg, sedan innanför det räkor, sedan hälften av laxen och lite citron in emellan, ägg och resten laxen. Dekorera med dillkvistar och gurka runt om, kleta gärna lite fyllning runt så fäster gurkan bättre.

Gillar man inte skaldjur kan man köra utan räkröra med lite mer majonäs och uppe på istället ha tex skinka, vindruvor, tomat, gurka och ost på.


Much love

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0